Aftenskoler skaber tillid og samfundsengagement
21. maj 2015 kl. 17:18

Frivillige og deltagere i folkeoplysende organisationer engagerer sig i samfundet og har mere tillid til andre mennesker, viser en ny rapport fra Syddansk Universitet. Aftenskolerne har en vigtig opgave i forhold til at inddrage mennesker fra flere forskellige samfundsgrupper og dermed sikre det lille demokrati.
Mennesker, der deltager i folkeoplysende arbejde, engagerer sig i samfundsforhold. Det viser en ny undersøgelse fra Syddansk Universitet, der blev præsenteret på en konference om folkeoplysning den 13. maj i Odense. Rapporten Folkeoplysning og frivilligt arbejdes betydning for demokratisk deltagelse viser også, at dem, der arbejder frivilligt for eksempel i en bestyrelse, har mere tillid til omverdenen og til personer, man ikke kender i forvejen, deriblandt personer med en anden nationalitet eller religion.
Det lille demokrati
Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaer blandt deltagere,
medlemmer, frivillige og ansatte i oplysningsforbund, andre
folkeoplysende skoleformer og folkeoplysende foreninger. En af
analyserne viser, at en stor del af de aktive i folkeoplysende
foreninger er engageret i "det lille demokrati." Det lille
demokrati kan forstås som demokratiet i en foreningsbestyrelse,
hvorimod "det store demokrati" defineres som medlemskab af
politiske foreninger, deltagelse i demonstrationer med mere.
Derudover anerkender rapporten også, at sociale netværk og tillid
til andre mennesker er et vigtig fundament for demokratiet.
Ifølge undersøgelsen har aftenskolerne og muligheden for at være
frivillig i aftenskolerne stor betydning for det lille demokrati.
83 procent af de frivillige i foreninger føler, at de er blevet en
del af et fællesskab, og 70 procent har fået nye venner. For
deltagerne i aftenskolen gælder det, at 43 procent er blevet en del
af et fællesskab, og 32 procent har fået nye venner. Mennesker, der
er tilknyttet en organisation, er generelt meget engagerede og
deltagende i det store demokrati, men ifølge rapporten kan man ikke
konkludere, at engagementet skyldes deltagelsen i folkeoplysende
undervisning. Sekretariatsleder i LOF, Per Paludan Hansen, mener,
at man til gengæld godt kan udlede af undersøgelsen, at
aftenskolerne bidrager væsentligt til det lille
demokrati.
- I aftenskolerne har vi mulighed for at opbygge den tillid og de
sociale relationer, der er nødvendige for at sikre
sammenhængskraften i samfundet. Selvom vores deltagere måske ikke
bliver mere politisk aktive af at komme på vores kurser, bidrager
det fællesskab, vi har i aftenskolerne, til at styrke menneskers
samfundsbevidsthed. Det er nødvendigt for at kunne tage stilling
til politiske problemstillinger på et oplyst grundlag, siger Per
Paludan Hansen. Han mener, at undersøgelsen kan bruges til at gøre
aftenskolerne mere bevidste om, hvilken forskel vi gør i samfundet
og som rettesnor for, hvor vi kan gøre det endnu bedre.
Skævvridning i frivilligt arbejde
Et af de områder, hvor der er plads til forbedring, er i forhold
tildeltagerne i det frivillige arbejde. Analysen viser nemlig, at
det især er mennesker med en lang eller mellemlang uddannelse og et
stort socialt netværk, som arbejder frivilligt i foreninger. Her
har aftenskolerne et medansvar for at gøre en forskel, mener Per
Paludan Hansen.
- Det fællesskab, vi skaber i aftenskolerne, giver os en særligt
evne til at inddrage mennesker fra forskellige grupper i samfundet.
Dermed har vi også en vigtigt opgave, som vi kan blive bedre til at
løse ved at blive mere bevidste om, hvordan vi tiltrækker deltagere
og engagerer frivillige kræfter fra alle samfundslag. Når vi bliver
bedre til det, kan vi både styrke aftenskolerne og medvirke til, at
flere mennesker kommer til at deltage i det lille demokrati, siger
Per Paludan Hansen.
Undersøgelsen er finansieret af Kulturministeriet på initiativ af Dansk Folkeoplysnings Samråd. Analyserne er gennemført af Bjarne Ibsen og Karsten Østerlund fra Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund på Syddansk Universitet og Hans-Peter Qvist fra Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet.